با چگونه شروع کنم؟ در خدمت شما هستیم با آموزش روش های مدیریت استرس:

بعضی مواقع به نظر میرسد استرس، عاملی است که باید آن را بپذیریم. این روزها و در عضر حاضر برای پیشروی باید همیشه در حال دویدن و دویدن باشید که متاسفانه، نه برای سلامت جسمانی ما مفید است و نه برای سلامت روحی و روانی مان. برای مدیریت استرس و راحتی در زندگیتان گام های زیر را دنبال کنید:

 

متد اول: عادات

تغذیه سالم:

جسمی که تغذیه مناسبی داشته باشد، بخوبی از عهده همه چیز بر می آید، پس برای مراقبت از ذهنتان، مراقب بدنتان باشید. روزتان را با صبحانه ای کامل و سالم شروع کنید و برای حفظ انرژی در طول روز از وعده هایی کوچک و مقوی استفاده کنید.

خواب کافی:

وقتی در طول روز ۷ تا ۸ ساعت خواب داشته باشید، صبح هنگام به قدر کافی انرژی برای دفع هر نوع استرسی خواهید داشت. اگر خسته باشید به راحتی کم طاقت شده و زود تحریک می شوید – که تنها عامل تشدید کننده چرخه استرس است – استراحت مناسب در طول شب نه تنها یک روز خوب برایتان می سازد، بلکه روز خوب شبی آرام را برایتان رقم خواهد زد.

  • اگر خوابیدنتان مشکل است، ببییند مشکلتان از کجا آب می خورد؟ سرو صدا؟ نور؟ برنامه های کاری؟ چه کاری می توانید برای درست شدن خوابتان انجام دهید؟

ورزش:

انجام ورزش های ایروبیک مانند یوگا بعد از شام می تواند به از بین بردن استرس کمک شایانی بکند. لازم نیست ورزش هاس سخت و طولانی را برای کم کردن استرستان انجام دهید. ورزش کم و مکرر، به مدیریت استرس و همچنین افزایش سلامتیتان کمک خواهد کرد.

  • ممکن است ندانید که ورزش کردن هم برای بدن، هم برای ذهن و هم برای روح مفید است. ورزش نه تنها باعث افزایش سطح سلامتی و حس خوب بودنتان می شود، بلکه وضعیت اندروفین را نیز تنظیم می کند که این که بطور قطعی شما را سرحال می آورد. این کار مشابه عملکرد و تاثیر یک مدیتیشن خوب برای بدنتان خواهد بود. عجیب است نه؟

نظارت بر عادات اعتیاد آور:

به طور طبیعی انسان برای مقابله با استرس از راه های متعددی استفاده می کند. با این حال اکثر مواقع این راه ها در حل مشکل مساعدتی نمی کنند. اگر در انجام این روش ها مستعد بودید، حواستان را به خودتان جمع کنید و از اطرافیانتان نیز بخواهد حواسشان به شما باشد.

  • اگر خودتان را در حال خوردن، سیگار کشیدن و یا نوشیدن یافتید (فقط تعدادی از عادات بد را نام برده ایم) ممکن است این رفتارتان پاسخی برای مقابله با استرس باشد. ممکن است که به نظر برسد این کارها و رفتارها به حل مشکل کمک می کنند ولی زمانی که به این رفتار ها در دراز مدت فکر کنید، خواهید دید که تنها اوضاع را بدتر می کنند. پس صادقانه به رفتارهایتان نگاهی دوباره بیاندازید.

کمی بیخیال شوید:

همه افراد مبتلا به استرس در حال تلاش برای حل سریع مشکل خود هستند. باید این نکته را در نظر بگیرید که هرگز نخواهید توانست تمامی مشکلاتی را که در زندگیتان وجود دارند را به تنهایی و سریعاً حل کنید، پس اندکی بیخیال شوید و بگذارید زمان بگذرد.

  • سعی کنید حداقل ۱۰ دقیقه از روزتان را صرف خودتان کنید. این مدت زمان ممکن است در هنگام خواب روی تخت باشد، یا بر ری تشک یوگا یا حتی روی صندلی در اداره. هرجایی که باشد، هر چیزی را در ذهنتان خاموش کنید و زمانی را به خودتان اختصاص داده و سعی کنید آرام باشید.

 

تمرین تکنیک های تمدد اعصاب (ریلکسیشن):

ممکن است یادگیری این کارها کمی احمقانه بنظر برسد، ولی باید بدانید که تمامی کارهای بدن در ارتباط با مغز هستند. پس اگر بتوانید اندکی اعصابتان را آرام تر کنید می توانید تمام کارها را بهتر و دقیق تر انجام دهید. یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق، همه این کارها به مغز می گویند تا آرام باشد. زمانی که این کار را برای خودتان تبدیل به یک عادت کردید، حتماً کاهش سطح استرس را احساس خواهید کرد. و نیز زمانی که دچار استرس شدید، قادر خواهید بود تا آن را بهتر و با آرامش بیشتری مدیریت کنید.

 

با آن کنار بیائید:

وقتی صحبت از استرس باشد، مکن است اصلاً از بین نرود. شما باید راهی بیابید تا با آن کنار بیائید. اینجا ۴ راه برای فکر کردن به این موضوع وجود دارد:

  • اجتناب از عوامل استرس زا
  • تغییر عوامل استرس زا
  • انطباق با عوامل استرس زا
  • پذیرش عوامل استرس زا

فکر کردن با این زاویه دید، به شما کمک می کند تا افکارتان را سر و سامان دهید. کدام راه بهترین انتخاب برای شماست؟چگونه می توانید یکی از راه ها را انجام دهید؟

 

دریافت پشتیبانی:

خانواده، دوستان و شبکه های اجتماعی، همگی تاثیر زیادی بر نحوه اداره کردن استرس تان خواهند داشت. داشتن گروهی از افرادی که بتوانید به آن ها تکیه کنید، شما را از نظر روحی سالم نگه خواهد داشت. با این حال پشتیبانی می تواند چیزی بیشتر، مانند زمان یا پول نیز باشد. اگر فکر می کنید درخواست پشتیبانی و کمک سخت است، نشان دهنده ی ضعف شماست. اگر استرس دارید می توانید از گروه ها و موارد زیر درخواست کمک و پشتیبانی کنید:

  • خانواده و دوستان.
  • همکاران ای افرادی که شما را از طریق سرگرمی ها یا علائق دیگرتان می شناسند.
  • یک مشاور حرفه ای.
  • مردمی که از مسجد یا اماکن مذهبی می شناسید.
  • برنامه های ارتقاء کارمندان در اداره یا کلاس های مدیریت استرس.
  • گروه های پشتیبانی

 

متد دوم:

پیدا کردن یک هدف و تعادل:

بسیاری از مردم دریافته اند که با پیدا کردن هدفی برای کارشان آن هدف را در  مرکزیت قرار می دهند. بی هدف بودن برای اکثر افراد دشوار است. چیزی را پیدا کنید که شما را جذب کند و شما برانجام آن تمرکز داشته باشید.

  • هنگامی که هدفتان را یافتید، می توانید عادات خود را تغییر دهید. هرچیز و یا هرکسی که شما را از آنچه به شما معنی می دهد، دور می کند، باید محدود شده یا از بین بروند.

 

تمرین تفکر مثبت:

این یک جهان مملو از تفکر سیاه و سفید و رفتارهای ماقبل تاریخ و یا بالعکس نیست. با این حال صرف نظر از آنچه در فکرتان است، باید زمانی را نیز برای بیان و تفسیر هر آنچه که احساس می کنید اختصاص دهید. مثبت باشید و مثبت فکر کنید.

  • اگر تفکر مثبت برایتان سخت است، سعی کنید در رفتارتان تغییراتی انجام دهید. در واقع شما لازم نیست به هرچیزی واقعاً فکر کنید، ولی به هنگام عمل باید واقعی باشید. ممکن است دریابید که ذهنتان عادتی خاص را دنبال می کند. این کار را امتحان کنید: سعی کنید هنگام راه رفتن سرتان را پایین بگیرید، چه حسی دارید؟ حال سرتان را بالا بگیرید، اکنون چطور؟
  • اگر عملکرد مثبت برایتان سخت است، افکار خود را تغییر دهید. افکار منفی را متوقف کنید، و شما خواهید توانست. شما تنها فردی هستید که می تواند جلوی افکار منفی را بگیرد. از این نیرو استفاده کنید و افکار منفیتان را با موارد مثبت جایگزین کنید.

 

رک و راست بودن:

بسیاری از مردم در زندگی استرس هایی را تحمل می کنند که از موقعیت هایی خاص پدید آمده اند. که اگر در مورد آن ها رک و راست می بودند، هرگز وجود نداشتند. افراد دیگر (منبع استرس) ممکن است اصلاً ندانند که شما را در چه موقعیت هایی قرار می دهند. با آنها حرف بزنید.

  • در این موقعیت ها خوشحالی شما در خطر است. هرچند مشکل باشد و شما را آزار بدهد، بدانید که ارزش حرف زدن را دارد. به احساساتتان ارزش قائل شوید، مهم نیست که چه حسی دارید.

 

تمایل به نه گفتن:

برای افرادی که تمایل به راضی کردن مردم دارند، استرس داشتن بسیار عادی و همیشگی خواهد بود، چرا که راضی کردن و راضی نگهداشتن همه، کاری غیر ممکن است. پس برای اجتناب از این امر، شروع به نه گفتن کنید. در این صورت وقت آزاد بیشتری خواهید داشت و این به معنی اختصاص زمانی بیشتر برای خودتان است.

  • اگر این کار برایتان یک معضل است، سعی کنید حداقل یکبار در هفته نه بگوئید. چیزهایی را که دوست دارید از دست ندهید. تنها فعالیت هایی را که در آن ها از خودتان و لذتهایتان ایثار کرده و به دیگری می بخشید را کم کنید.

 

توقف تلاش برای تکامل:

ما همیشه باید سعی کنیم تا کارهایمان را به بهترین نحو انجام دهیم، ولی همچنین باید بدانیم که چه زمانی کارمان به اندازه کافی خوب است. هر کسی قضاوت خواهد کرد، پس نیاز نیست وقتی این قضاوت به شما رسید، منبعی جدید برای استرستان باشد.

  • اگر خودتان را بیش از حد کمال گرا یافتید، برای خودتان محدودیت های زمانی قرار دهید. این جا دقیقاً محلی است که توازن را وارد بازی کرده اید. اگر زمانتان را بصورت معقول مدیریت کنید، مدت بیشتری را برای آرامش خودتان خواهید داشت.

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده admin
بارگذاری بیشتر در سلامت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

چگونه می توانم در صبحانه مقدار فیبر بیشتری دریافت کنم؟

فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل است. این ماده گوارش را بهبود بخشیده، سیستم ایمنی بدن…