با چگونه شروع کنم؟ با سومین و آخرین قسمت از مجموعه آموزشی راهنمای جامع نحوه نوشتن کتاب در خدمتتان هستیم. می توانید دو قسمت قبلی این مجوعه آموزشی را از لینک های زیر مشاهده نمائید:

چگونه می توانم؟ راهنمای جامع نحوه نوشتن کتاب (قسمت اول)

چگونه می توانم؟ راهنمای جامع نحوه نوشتن کتاب (قسمت دوم)

 

مرور ۲۰ ثانیه ای
  • انواع قرارداد و عقد قرار داد با انتشارات
  • دریافت شابک
  • درخواست و اخذ مجوز فیپا
  • درج فهرست فیپا و دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد
  • طراحی جلد
  • ارسال فایل های کتاب به چاپخانه
  • انواع چاپ
  • انواع جلد
  • اعلام وصول کتاب ها توسط انتشارات
  • هزینه ها

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 1

گام ششم: انواع قرار داد و عقد قرارداد با ناشر

یک نویسنده و یا مترجم معمولاً قبل از شروع به تالیف و یا ترجمه کتابی باید با یک ناشر مشورت کند. البته این کار نویسندگان و مترجمین بزرگ و شناخته شده ای نیست، چرا که آنها با تجربه و شناختی که از مخاطبین دارند، این توانایی را در خودشان احساس می کنند تا در یک موضوعی کتاب نوشته و یا ترجمه کنند. و صد البته که نویسندگان ادبی به سفارش کسی کتاب نمی نویسند و بعد از اتمام کتاب شان با ناشر قبلی خودشان و یا یک ناشر جدید وارد مذاکره می شوند.

اما در هر حال کسانی که تازه به جرگه نویسندگان و مترجمین پیوسته اند، معمولا اولین کار پیدا کردن ناشری برای چاپ کتاب شان است. برای این کار بهتر است با چند ناشر مشورت و مذاکره صورت گیرد، تا نویسنده و مترجم با ارزیابی و شناسایی توانایی های ناشر اقدام به عقد قرارداد کند.

قرارداد بین ناشر با مترجم با مولف به چند صورت می تواند منعقد گردد:

مهمترین موضوع در یک قرارداد بین ناشر و مولف و یا مترجم ، حق نشر کتاب می باشد. چه در چاپ اول و چه در چاپ های بعدی. و این موضوع به صورت های زیر معمولا در قراردادها ذکر می شود:

قرارداد نوع اول) پرداخت حق تألیف و یا حق الترجمه ثابت از طرف ناشر و خرید تمامی امتیازات کتاب در چاپ اول و چاپ های بعدی و در واقع واگذاری کل امتیاز کتاب به ناشر

در این حالت ناشر به شما مبلغی را در همان موقع عقد قرارداد و یا به ترتیبی که به توافق می رسید. به شما پرداخت کرده و صاحب کلیه امتیازات حق نشر کتاب شده و شما دیگر هیچ حقی از بابت نشر کتاب نخواهید داشت.

قرارداد نوع دوم)  پرداخت مبلغ ثابت و یا درصدی از قیمت پشت جلد ضربدر تیراژ به عنوان حق التألیف در هر نوبت چاپ.

البته باید توجه داشت که نحوه پرداخت در این حالت هم می تواند متناسب با توافق شما با ناشر متفاوت باشد. این مبلغ می تواند بعد از چاپ هر نوبت باشد. می تواند در طی فروش باشد. همچنین در هر دو حالت می تواند به صورت نقدی یا طی اقساط مختلف صورت گیرد. این نوع قرارداد را ناشران بیشتر با کسانی می بندند که شناخته شده و کتابهای شان پرفروش باشد. قرارداد نوع دوم می تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد زیرا نه هزینه ای پرداخت می کنند و نه در پخش نقشی دارند. البته در این نوع قرارداد حق چاپ همیشه برای ناشر محفوظ می ماند.

قرارداد نوع سوم) مشارکت

در این نوع قرارداد هزینه های چاپ بین ناشر و نویسنده تقسیم شده و سود فروش نیز به همان نسبت بین ناشر و نویسنده تقسیم می شود. البته در این حالت نیز ناشر و نویسنده می توانند طی موادی در قراردادشان نحوه این مشارکت را دقیقاً مشخص کنند.

قرارداد نوع چهارم) سرمایه گذاری مؤلف

در این حالت مولف و یا مترجم تمام هزینه ها را پرداخت کرده و امتیاز کتاب را در اختیار دارد و تمام سود فروش ناشی از فروش کتاب در این نوع قرارداد متعلق به مولف است. این نوع قراردادها را معمولا مراکز دولتی و خصوصی و یا مترجمین و نویسندگانی که در مورد موضوع خاصی دست به قلم برده اند، مورد استفاده قرار می دهند.

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 2

گام هفتم: دریافت شابک

شابک(ISBN)  مخفف عبارت شماره استاندارد بین المللی کتاب می باشد و می توان آن را اینگونه تعریف کرد: «شناسه ای منحصر به فرد در سطح بین المللی برای هر کتاب است». شابک ابزاری اساسی برای تولید، توزیع و پردازش اطلاعات در دنیای کتاب است. ناگفته نماند با شابک می توان کتابی را بدون نیاز به عنوان، نویسنده و ناشر پیدا کرد.

برای دریافت شابک نیاز به هیچ کار خاصی نبوده و صرفاً مسئولیتی است بر دوش انتشارات و ناشری که با آن عقد قرارداد کرده اید. ناشرین با ورود به پنل مدیریتی خود در سامانه www.isbn.ir به راحتی از شابک هایی که در اختیارشان قرار داده شده، شابکی را که در ردیف نشسته تا نوبتش فرا برسد، به نام شما و کتابتان ثبت می کنند. به همین سادگی و به یاد داشته باشید که این کار اصلاً از لحاظ زمانی پروسه ای طولانی نیست.

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 3

گام هشتم: درخواست و اخذ مجوز فیپا

تهیه اطلاعات کتاب شناختی لازم برای شناسایی و بازیابی یک کتاب بر مبنای ضوابط و استانداردهای بین المللی قبل از انتشار را فهرست نویسی پیش از انتشار یا فیپا می گویند. براساس شابک، انتشارات از سایت فیپا به آدرسwww.nlai.ir   درخواست فیپا می دهد.

مدت زمان لازم برای اخذ مجوز کتاب با توجه به موضوع کتاب متفاوت است. واضح است که مجوز کتاب های علمی زودتر صادر میشود. مدت زمان لازم برای چاپ کتاب های رمان و شعر و … تقریبا بین ۳ ماه تا ۴ ماه می باشد. زمان اخذ مجوز زودتر برای کتاب شما، از عهده ناشران خارج است و این بخش بر عهده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می باشد. معمولاً در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، پس از ۱۵ روز کاری فیپا توسط کتاب خانه ملی صادر می­شود.

توجه داشته باشید که:

  • پس از درخواست فیپا امکان هیچ­گونه تغییری در عنوان کتاب و نام پدید آورندگان وجود ندارد.
  • پس از ثبت ارشاد به هیچ عنوان امکان هیچ گونه تغییری در فایل وجود ندارد.

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 4

گام نهم: اعلام وصول و دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد

پس از صادر شدن فیپا توسط کتابخانه ملی فایل نهایی کتاب به صورت پی دی اف و ۱ نسخه از کتاب (نباید بصورت چاپ شده مانند کتاب کامل باشد) تحویل وزارت ارشاد برای صدور مجوز چاپ می شود. مراحل اداری کاملاً توسط ناشر انجام می شود و نویسنده دخالتی در این پروسه ندارد.

ممکن است کتابی غیر مجاز شناخته شده و یا مشمول اصلاحات شود، مورد در کتابهای شعر و رمان بیشتر به چشم می خورد در مورد کتابهایی که مشمول اصلاحات می شوند ناشر موظف است کتاب را پس از اعمال تغییرات مورد نظر ارشاد تحویل ارشاد دهد. پس از انجام اصلاحات مورد نظر ارشاد حدوداً ۱۰ روز بعد از تحویل فایل اصلاح شده مجوز چاپ کتاب صادر می شود. (این مراحل نیز توسط ناشر انجام می شود).

مدارک لازم برای گرفتن مجوز قبل از چاپ کتاب (بر اساس دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی)

  • پرینت نسخه نهایی آماده چاپ کتاب (صحافی شده) به انضمام صفحه عنوان و شناسنامه و فیپا، مطابق با فایل pdf  ارائه شده.
  • لوح فشرده (CD) با فرمت PDFکتاب با حجم کمتر از ١۵ مگابایت شامل تمامی صفحات کتاب + شناسنامه و برگه فیپا در یک فایل ارائه شود
  • ارائه کپی کارت ملی، برای ناشر مولف الزامی است.
  • گرفتن شماره شابک (شابم برای کتب موسیقی
  • ارائه کپی یا اصل فهرست نویسی پیش از انتشار(فیپا
  • پر کردن فرم مجوز قبل ازچاپ کتاب به صورت تایپ شده ]برای ناشر یک نسخه (فرم ناشر)و برای ناشرمولف ٢ نسخه (فرم ناشر مولف) [.
  • ارائه معرفی نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ناشران و مولفان شهرستانی الزامی است.
  • برای تهیه فرم های مربوطه، به سایت: http://ketab.farhang.gov.ir  مراجعه فرمایید.
  • تذکر: پس از اخذ مجوز قبل ازچاپ، ارائه طرح جلد کتاب و تایید آن توسط این دفتر الزامیست.
  • تذکر: درصورت به کاربردن هرگونه لقب(دکتر ،مهندس و ….) به عنوان پیشوند نام مولف یا مترجم، ارائه مدرک معتبر موید لقب الزامیست این مدرک می بایست در اول فایل PDF اسکن شود .

لیست بالا عیناً از سایت دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی نقل شده است.

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 5

گام دهم: طراحی جلد

مسلماً طرح جلد مهم ترین خصوصه یک کتاب است. چرا که خواننده قبل از هر بخش دیگری، ارتباطی بصری با این قسمت خواهد داشت. پس طرح جلدی زیبا و جذاب به فروش بیشتر و در نتیجه موفقیت کتابتان کمک شایانی می کند.

طراحی جلد کتاب توسط یکی دیگر از نرم افزار های شرکت ادوبی و شاید معروفترین آن ها یعنی نرم افزار فتوشاپ صورت می گیرد.

در مورد سایز طرح جلد هنگام ایجاد سند باید توجه داشته باشید که طرحی که خلق می کنید، باید شامل روی جلد، عطف و پشت جلد بصورت همزمان باشد. یعنی یک تصویر یزرگ و معمولاً مستطیلی شکل که قرار است بعداً در چاپخانه تا خورده و بصورت کلی سطح کتابتان را پوشش دهد. اندازه های طرح جلد معمولاً همان اندازه قطع کتاب خواهد بود ولی با اندکی محاسبات و تغییرات! چگونه؟

لازم به ذکر است که به ازای هر ۱۰۰ صفحه کتاب ، باید ۱ سانتی متر عطف کتاب در طراحی در نظر گرفته شود. البته این اندازه به گرم کاغذی که در چاپ صفحات کتاب استفاده می شود نیز بستگی دارد.

فرض کنید قرار است برای یک کتاب ۱۰۰ صفحه ای در قطع وزیری طرح جلد تهیه کنید. سایزی که برای کاغذتان در ورد انتخاب کرده اید، ۲۴×۱۷ است. بنابراین هنگام ایجاد سند طرح جلد در فتوشاپ باید عرض کاغذ در ۲ ضرب شده (عرض رو و پشت جلد) و سپس با اندازه عطف کتاب جمع گردد و در نهاید از هر دو طرف به اندازه نیم سانتی متر نیز فضای برش اضافه می شود. ولی عرض سند به این علت که در چاپخانه تا نخواهد خورد، ثابت بوده و تنها ا طرفین به میزان نیم سانتی متر برای فضای برش در نظر گرفته می شود.

با این حساب ما برای عرض طرح جلد کتابی ۱۰۰ صفحه ای در قطع وزیری، ۳۶ سانتی متر و برای طول آن نیز مقدار ۲۵ سانتی متر را خواهیم داشت.

جاگذاری المان های طراحی:

عنوان کتاب معمولا در نیمه بالایی کتاب جاگذاری می شود، زیرا در هنگام چیدن آن در ویترین کتابفروشی به خوبی دیده شود. فونت استفاده شده در عنوان کتاب بر اساس سلیقه طراح و با استفاده از موضوع کتاب انتخاب می شود. سوتیتر یا توضیح در مورد عنوان و موضوع کتاب معمولا در ادامه تیتر یا عنوان کتاب می آید و بهتر است در راستای عنوان باشد و مکمل آن. سوتیتر نباید به گونه ای چیده شود که از وضوح نمایش عنوان کتاب کاسته گردد. در هر حال باید در وهله اول، عنوان کتاب دیده شود و سوتیتر برای دادن توضیح در ادامه خوانده شود.

عنوان نویسنده یا گردآوری کننده یا مترجم کتاب با توجه به اهمیت عنوان کتاب در فاصله ای (باز سلیقه ای) از عنوان کتاب چاپ میشود. فونت آن نیز باید از فونت عنوان کتاب و سوتیتر کوچکتر باشد. نام ناشر میتواند با آرم آن همراه شود و گاهی فقط آرم آن چاپ شود. چاپ عنوان ناشر به این دلیل است که اگر کتاب در ویترین نمایش داده شد، مخاطب با دیدن روی جلد متوجه نام ناشر گردد.

شما می توانید رنگ روی جلد را یکدست با بقیه قسمت های کتاب در نظر بگیرید یا میتوانید روی جلد را کاملا مجزا از پشت آن طراحی کنید. استفاده از تصاویر و عکس بیشتر در کتابهای عمومی یا اصطلاحاً public استفاده می شود و از اشکال و فرم ها می توانید در طراحی جلد کتاب های غیر عمومی استفاده نمایید. اما در مجموع استفاده از تصویر در روی جلد کتاب به دلیل جلب نظر بیشتر خواننده، توصیه می گردد. نکته مهم در طراحی روی جلد آن است که بهتر است المان های موجود در روی جلد به سمت داخل کتاب سوق داده شوند و جهت دار باشند تا از نظر روانی خواننده به باز کردن کتاب و دیدن داخل کتاب ترغیب شود.
گاهی طراحی جلد تنها به صورت نوشتاری یا تایپوگرام استفاده می شود و از عکس یا فرم در آن استفاده نم یشود. این نوع طراحی برای کتاب های مذهبی شاید بیشتر استفاده شود. اما برای کتابهای کودکان توصیه نمیشود.

طراحی پشت جلد

پشت جلد همانطور که در قسمت خصوصیات گفته شد، جهت تبلیغات استفاده می گردد و معمولاً سلیقه ای طراحی می شود. در ایران طراحی جلد کتاب معمولاً یکدست انجام می شود. یعنی رنگ روی جلد و گاهی عناصر والمان های آن تا پشت جلد امتداد می یابد. این موضوع به آن دلیل است که در هنگام تا زدن جلد در ایران دقت لازم انجام نمیگیرد و اگر طراحی و رنگ پشت یا عطف کتاب با بقیه جلد یکدست نباشد، صورت نا مرتب و زشتی ایجاد می گردد. طراحان جلد کتاب ترجیح می دهند این غیر حرفه ای گری را در طراحی (مجزا نکردن عطف و پشت و روی جلد) انجام دهند تا آنکه جلد کتاب نامرتب تا خورده و تمام طراحی جلد را بهم بریزد!

معمولا در ایران قیمت کتاب در پایین و وسط پشت جلد کتاب زده می شود و بهتر است نام ناشر نیز همچنان در پشت نیز چاپ گردد. خلاصه ای از کتاب یا قسمت مهم کتاب و یا طرح سوالی از موضوع کتاب، می تواند انگیزه خرید و خواندن کتاب را فراهم آورد.

عطف کتاب

مهمترین بخش جلد کتاب این قسمت است. اولین نگاه خواننده به کتاب و اولین لحظه تعامل کتاب با خواننده، عطف کتاب است. زیرا خواننده با دیدن این قسمت ترغیب به برداشتن آن از کتابخانه می شود. اگر عطف کتاب ارتباط لازم را با خواننده برقرار کند، در ۹۰ درصد موارد، خواننده تصمیم به خواندن آن می گیرد. این آمار اهمیت بسیار بسیار عطف کتاب (یعنی همان باریکه در ظاهر بی اهمیت جلد کتاب) را نشان میدهد. در اصول بین المللی طراحی جلد کتاب، عطف کتاب بیشترین انرژی را از طراح می گیرد و باید کاملا مجزا از کل جلد طراحی شود، زیرا استراتژی ایجاد انگیزه در خواننده، این گونه می طلبد. اما به همان دلیلی که در قسمت طراحی پشت جلد توضیح دادیم، در ایران عطف یکدست با کل جلد طراحی می شود تا اگر در هنگام تا زدن جلد، بی دقتی شد، کل طراحی از بین نرود!

المانهای موجود در عطف: نام کتاب، عنوان نویسنده و نام ناشر و تعدد چاپ است. باید اطلاعات کافی و وافی باشد تا خواننده بتواند در برداشتن آن تصمیم بگیرد.

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 7

گام یازدهم: انواع چاپ

در کل برای چاپ کتاب می توان از دو نوع چاپ افست و یا چاپ دیجیتال استفاده کرد. در پایین به توضیح هر دو نوع چاپ می پردازیم:

چاپ افست

در بیان کلی افست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع بروشور ، کاتالوگ ، پوستر ، کارت ویزیت فرم های عمومی و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چاپ افست از سیستم رنگی  CMYK (Cyan , Magenta , Yellow , black) استفاده می کنند و رنگها به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند.دستگاه های چاپ افست با توجه به مدل و قیمت آنها بین ۱ تا ۵ ستون رنگ دارند ،

این نوع چاپ معمولاً برای چاپ کتاب در تیراژ بالا به کار می رود.  بهترین روش چاپ کتاب، چاپ افست است. چاپ افست دارای کیفیت مطلوبی است و برای تیراژهای بالا (۵۰۰ عدد به بالا) بسیار مقرون به صرفه است. توصیه می کنیم اگر هدفتان از چاپ کتاب درآمد زایی است و مطمئن هستید کتابتان به فروش میرود، یا در تیراژکم جواب داده و می ‌خواهید دوباره چاپ کنید؛ ۳ هزار نسخه به بالا بزنید و از چاپ افست استفاده کنید تا سود بیشتری بکنید. در چاپ افست هر چه تعداد جلد بالاتر برود هزینه ی هر جلد هم به نسبت پایین خواهد امد پس اگر مطمئن هستید کتابتان به فروش میرود حتما از این روش استفاده کنید.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست هستند، ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ،در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

به طور کلی این روش برای چاپ کتاب در تیراژ کم استفاده می‌شود حتی کیفیت چاپ از افست هم بیشتر است و در آن نیازی به فیلم و زینک (لیتوگرافی) نیست. چنانچه قصد چاپ زیر ۲۰۰ جلد را دارید چاپ دیجیتال روش مناسب است. توصیه میکنیم اگر هدفتان رزمه است، از چاپ دیجیتال  استفاده کنید. شما حتی می‌توانید کتابتان را ۲۰ جلد چاپ کنید. اگر هدفتان کسب سود است، از این روش استفاده نکنید چون احتمال ضرر بیشتر است تا سود. روش چاپ دیجیتال برای تست کردن کتاب و رزومه تحصیلی و رزومه ی کاری مناسب است.

مثلا فرض کنید یک کتاب چند صد صفحه ای را میخواهید فقط برای رزومه چاپ کنید به جای اینکه چندین میلیون هزینه بابت این کار بپردازید، بهتر است که کتاب را با هزینه‌ی زیر یک میلیون تومان در تیراژ محدود چاپ کنید.

اساتیدی که در دانشگاه مشغول تدریس هستند، می‌ توانند از این روش استفاده کرده و جزوات دانشگاهی خود را به کتاب تبدیل کنند و بر اساس نیاز در اختیار دانشجوهایشان قرار بدهند. کتابی که به روش دیجیتال چاپ شده از نظر ارزشی و رزومه هیچ تفاوتی با کتابی که به روش دیجیتال چاپ شده ندارد فقط در این روش شما بر اساس نیازتان کتاب چاپ می‌کنید.

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 8

گام دوازدهم: انواع کاغذ و جلد

انواع کاغذ

کاغذ روزنامه:

این نوع کاغذ خاصیت جذب مرکب بالایی دارد و از ارزانترین نوع کاغذ چاپ است. جهت چاپ روزنامه و موارد چاپی نظیر آن استفاده می شودو همچنین به صورت رول یا ورق عرضه می گردد.

کاغذ تحریر:

این نوع کاغذ جهت نوشتن با خودکار تولید می شود و قیمت آن از کاغذ چاپ بیشتر می باشد. کاغذ تحریر را می توان در انواع رنگ و با خط و نقش معین تولید کرد.

کاغذ گلاسه مات یا براق:

پوشش سطح کاغذ گلاسه خام صاف است و جذب مرکب را بهبود می بخشد. از این نوع کاغذها جهت چاپ کارهایی با کیفیت بالا استفاده می شود. در واقع چاپ تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت بالا، نیازمند کاغذ صاف و یکدست می باشد. برای مثال برای چاپ مجله و یا کارت ویزیت از این نوع کاغذ استفاده می شود.
کاغذ خودکپی:

این نوع کاغذ مانند کاربن عمل می کند و با فشار قلم بر کاغذ زیرین خود نقش هایی به رنگ سیاه آبی ایجاد می کند.

کاغذ انجیلی:

این نوع کاغذ مناسب نوشتن نمی باشد و به منظور چاپ کتاب های با ارزش با صفحات بالا استفاده می شود.از ویژگی های این کاغذ نازک بودن و خاصیت پشت گوشانی آن است.

کاغذ چسب:

چسب این نوع کاغذ در اثر آب فعال می شود و دارای انواع مختلفی از قبیل کاغذ گلاسه، کاغذ کرومو، کاغذ رنگی و … می باشد.

کاغذ پوستر:

انواع مختلفی از این کاغذ در بازار وجود دارد. ویژگی کاغذ پوستر، داشتن سطحی صاف و براق در یکرو و سطحی زبر در طرف دیگر است. از این ویژگی جهت چسباندن پوستر بر روی تابلو استفاده می شود.

کاغذ کرومو:

ویژگی این کاغذ پوشش بسیار زیاد در یک طرف آن می باشد که از گلاسه بیشتر است. به صورت معمول در گاپ اتکت و برجسته استفاده می شود.

کاغذ صنعتی-کرافت:

این نوع کاغذ تنوع بالایی دارد و بسیار با دوام است. کاغذهای صنعتی سفید نشده جهت بسته بندی به کار برده می شود و کاغذ های کرافت سفید شده برای تهیه کاغذ هایی که پیوستگی بافت آنها قوی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ افست:

این نوع کاغذ در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و با ماشین چاپ بسیار سازگار است. کاغذ افست مصارف گوناگونی از جمله کتاب و مجله و مصارف پستی دارد. معمولاً به صورت سفید استفاده می شود اما انواع رنگی آن نیز موجود است.

کاغذ کپی:

همانطور که از نام کاغذ پیداست، جهت تکثیر از آن استفاده می شود. در این نوع کاغذ باید توازن جذب مرکب رعایت گردد. یکی از ویژگی های کاغذ کپی، حرکت راحت آن در دستگاه چاپ می باشد، زیرا کاغذ نباید در حین چاپ دچار چین خوردگی شود.

کاغذ پلاست:

این نوع کاغذ علاوه بر تمامی ویژگی های کاغذ و مقوای معمولی، در مقابل پوسیدگی و پارگی بسیار مقاوم هستند و به همین جهت در تولید محصولات چاپی که ماندگاری در آنها حائز اهمیت است، استفاده می شود.
برای مثال، جهت تولید محصولات اداری مانند پوشه اداری که بعد از سیر مراحل مختلف باید بایگانی شوند، از این نوع کاغذ استفاده می شود.

کاغذ پشت چسب دار::

این نوع کاغذ جهت نشانه گذاری محصولات غیر چاپی استفاده می شود (مانند قوطی ها و بطری ها).

کاغذ امنیتی:

از این نوع کاغذ جهت جلوگیری از جعل استفاده می شود. برای مثال برای چاپ اسکناس و یا چک از کاغذ امنیتی استفاده می شود.
کاغذ تیشو:

این نوع کاغذ، وزن پایه ی کمی دارد و برای تولید محصولاتی نظیر دستمال کاغذی، دستمال سفره و حوله دستی استفاده می شود.

انواع جلد

جلد یا رویه، نگهدارنده و محافظ کتاب، کتابچه، ژورنال، دفتر، کاتالوگ، صفحه موسیقی و یا هر چیز دیگر در برابر آسیب‌های فیزیکی بیرون است.

اکنون در ایران، دو وضعیت کلی برای جنس جلد کتاب وجود دارد: اگر جنس جلد کتاب از انواع مقواهای نازک مانند مقوای گلاسه باشد، اصطلاحاً به آن، جلد شومیز می‌گویند. وضعیت دیگر، کتابهایی هستند که جلد آنها مقوای سخت و ضخیمی است که پوششی خاص به نام گالینگور دارد و جلد این کتابها را در اصطلاح، زرکوب یا گالینگور می‌گویند. حالت سومی هم به ندرت در جلد کتابها دیده می‌شود که از همان مقوای سخت در ساختن جلد استفاده شده است ولی به جای پوشش گالینگور، کاغذ گلاسه ای که طرحی روی آن چاپ شده به کار رفته است و روی این کاغذ، پوششی از سلوفان قرار دارد. به این نوع جلد اصطلاحاً، پوشش سخت یا سلوفان می‌گویند. بایستی توجه داشت که در گذشته، ساخت و طراحی جلد از تنوع قابل ملاحظه مواد و ابزار برخوردار بوده است؛ نظیر چوب، چرم که از پوست انواع حیوانات تهیه می‌شد مثل تیماج (پوست بز)، میشَن (پوست گوسفند)، ساغَر (پوست اسب، استر، الاغ)، خُرُم (پوست گوساله)… ، پارچه مثل زری، قلمکار، ترمه، مخمل… ، کاغذ و مقوای دست ساز، جلد لاکی و غیره.

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 6

گام دوازدهم: اعلام وصول

لازم بذکر است که پس از چاپ، ده نسخه کتاب جهت اعلام وصول تحویل اداره فرهنگ و ارشاد خواهد شد.

 

www.howstart.ir - نحوه نوشتن کتاب 10

گام سیزدهم: هزینه ها

هزینه های چاپ کتاب شامل هزینه ویراستاری، صفحه آرائی و طرح جلد، هزینه انتشارات خواهد بود.

هزینه ویراستاری بسته به نوع و حجم کتاب، صفحه ای از ۲۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان متفاوت است. بطور مثال هزینه ویراستاری کلی یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای داستانی مبلغی حدود ۴۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود ولی برای یک کتاب تخصصی مانند کتب پزشکی یا روانشناسی، مباغی در حدود یک میلیون تومان برآورد می شود. البته بسته به طرف حساب و میزان آشنایی و روابط دوستانه، سطح مهارت و بسیاری عوامل دیگر این مبالغ می توانند کم یا زیاد شوند.

هزینه صفحه آرائی کتاب از قیمت پایه ای ۸۰۰ تومان تا مبالغی نجومی برای انواع کتاب ها و اینکه صفحه آرائی در ورد انجام شود یا ایندیزاین متغیر خواهد بود. همینطور اگر هزینه های تصویرگری را نیز برای کتاب های داستانی یا کودکانه جزو هزینه های صفحه آرائی حساب کنیم، این مبلغ به مراتب بیشتر خواهد بود. بطور مثال هزینه صفحه آرائی کتابی ۲۰۰ صفحه ای بدون تصویر و فرمول و جدول و یک ستونه که در ورد صورت می گیرد، ۱۶۰۰۰۰ اتومان خواهد بود. هزینه ی صفحه آرائی یک کتاب داستانی یا کودکانه بهمراه تصویرگری  ساده و یا هزینه صفحه آرائی مجله که توسط نرم افزار ایندیزاین صورت می گیرد، برای هر صفحه کمتر از ۲۰۰۰۰ تومان نخواهد بود (حداقل مبلغ). باز هم تاکیر می کنم که این مبالغ متغیر بوده و به عوامل بسیاری بستگی دارند.

هزینه بعدی، هزینه طراحی روی جلد می باشد. که بسته به طراح و انشتارات، از قیمت پایه ای ۵۰۰۰۰ تومان شروع می شود. پیشنهاد ما به شما این خواهد بود که بیشترین سرمایه و بیشترین دغدغه را در این قسمت متمرکز کنید. شاید پیشنهادی ۱۰۰۰۰ تومانی نیز برای طراحی جلد کتابتان داشته باشید، ولی هرگز سراغ این موارد نروید.

هزینه نهایی هم هزینه انتشارات است که خود شامل هزینه انتشارات بعنوان رابط شما و سایر عوامل در فرایند چاپ، هزینه چاپخانه که به تیراژ و تعداد صفحات کتابتان بستگی دارد، هزینه نشر و توزیع و … می شود. این هزینه به تعداد کل انتشاراتی که در سطح کشور وجود دارند، متغیر بوده و مقدار ثابتی را عملاً پیدا نخواهید کرد. پس به یاد داشته باشید که هنگام چاپ کتاب به سراغ ناشری با تجربه و مرتبط با موضوع کتابتان بروید.

هم ‌اکنون با توجه به قطع همه ‌ی سوبسید ها و حمایت ‌های دولتی از ناشران، چه بسیار از ناشرانی که از گردونه خارج شده و به سمت حرفه دیگری سوق داده شده ‌اند. متاسفانه در هر صنفی افرادی سودجو با زیر پانهادن اخلاقیات و حقوق دیگران، تنها به دنبال منفعت شخصی خود بوده و افزون بر ضربه زدن به دیگران، وجهه‌ ی دیگر همکاران آن صنف را نیز تخریب می‌نمایند. صنعت نشر نیز از این وادی مستثنی نبوده و همیشه تعدادی انگشت شمار، خواسته یا ناخواسته موجب نارضایتی نویسندگان را فراهم می‌آورند.
در این زمینه، دست‌کم دقت به نکات زیر ضروری می‌نماید:

  • از پرداخت تمام یا بخش اعظمی از هزینه کتاب به ناشر، پیش از دریافت مجوزهای لازم خودداری نمایید.
  • در قرارداد تنظیمی با ناشر، طول مدت زمان چاپ کتاب را حتماً قید نمایید.
  • اطلاعات فیپا و کد پیگیری مجوز ارشاد کتاب خود را ده روز پس از عقد قرارداد از ناشر دریافت نمایید تا از به جریان انداختن کارتان توسط ناشر مطمئن گردید.
  • پیش از عقد قرارداد از ارایه‌ ی نسخه ‌ی کامل کتاب به ناشر خودداری نمایید.

امید که این شیواگویی، موجب بدپنداری نسبت به ناشرین محترم تلقی نگشته و تنها زمینه‌ی شفافیت بیشتر بین ناشر و نویسنده را فراهم آورد.

 

در اینجا مجموعه آموزشی ما هم به پایان رسید. امیدواریم از این سری آموزشی لذت برده باشید و برای شما خوانندگان عزیز مفید بوده باشد. با ما همراه باشید.

Save

Save

Save

Save

Save

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده admin
بارگذاری بیشتر در آموزش و ارتباط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

چگونه می توانم؟ راهنمای جامع نحوه نوشتن کتاب (قسمت دوم)

با چگونه شروع کنم؟ در خدمت شما عزیزان هستیم با قسمت دوم آموزش راهنمای جامع نحوه نوشتن کتاب…